Uwarunkowania rozwoju przemysłu spożywczego po przystąpieniu Polski do UE

Main Article Content

Michał Kociszewski
Joanna Szwacka-Mokrzycka


Słowa kluczowe : przemysł spożywczy, konkurencyjność przemysłu spożywczego, eksport produktów spożywczych, strategie marketingowe przedsiębiorstw
Abstrakt
Artykuł przedstawia rolę i znaczenie czynników określających konkurencyjność przemysłu spożywczego po przystąpieniu Polski do UE. Omówione zostały kierunki rozwoju przetwórstwa spożywczego w Polsce na tle UE. Podkreślone zostały uwarunkowania konkurencyjności przemysłu spożywczego. Osobne miejsce w prezentowanym artykule zajęła typologia strategii marketingowych dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Ustalono, iż w kolejnych latach przewagi kosztowocenow będą ulegały zmniejszeniu ze względu na wzrost aktywności producentów żywności spoza UE i w jej obrębie. Podkreślono, że konkurencyjność na rynkach zagranicznych jest efektem niskich cen i kosztów produkcji, innowacyjności, ale też efektywności zarządzania marketingowego

Article Details

Jak cytować
Kociszewski, M., & Szwacka-Mokrzycka, J. (2011). Uwarunkowania rozwoju przemysłu spożywczego po przystąpieniu Polski do UE. Zeszyty Naukowe SGGW W Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 11(2), 67–77. https://doi.org/10.22630/PRS.2011.11.2.27
Bibliografia

Drożdż J. [2008]: Liderzy branż spożywczych. Przemysł Spożywczy nr 8, ss.32-36.

Kociszewski M., Szwacka-Mokrzycka J.[2009]: Stymulatory i bariery rozwoju przemysłu spożywczego. Roczniki Naukowe SERiA tom XI, zeszyt 3, ss.177-182.

Kotler Ph. [1994]: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i S-ka, Warszawa.

Łopaciuk W. [2009]: Handel zagraniczny polską żywnością w 2008r. Przemysł Spożywczy nr 1, ss.12-16.

Łopaciuk W. [2008]: Kraje WNP – Rynki zbytu czy konkurenci. Przemysł Spożywczy nr 1, ss. 2-6.

Penc J.[1995]: Strategia Zarządzania. Agencja Wydawnicza Placet. Warszawa.

Rocznik Statystyczny Rolnictwa i Obszarów Wiejskich 2008. [2008]. GUS, Warszawa.

Seremak-Bulge J.[2008]: Produkcja i przetwórstwo mleka w Polsce. Przemysł Spożywczy 10, ss.2-8.

Szczepaniak I. [2006]: Konkurencyjność polskiego sektora rolno-spożywczego po wejściu do Unii Europejskiej. Raport 57. IERiGŻ, Warszawa.

Szwacka J. [2003]: Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Szwacka J. [2007]: Competitive Force and its Implications for Strategy Shaping of Food Industry in Poland. Proceedings of the 8th International Conference of the Faculty of Management Koper. University of Primorska, Portoroż, Slovenia.

Szwacka J, Chudzian J.[2007]: Lojalność jako determinanta silnej marki na rynku produktów żywnościowych. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.

Urban R. [2006]: Raport o stanie i perspektywach przemysłu rolno-żywnościowego. IERiGŻ, Warszawa.

Urban R. [2007]: Tendencje rozwojowe polskiego przemysłu spożywczego. Przemysł Spożywczy nr 8, ss.20-25.

Urban R. [2008]: Przemysł spożywczy w Polsce w 2008. Raport (dla ING). IERiGŻ, Warszawa.

Urban R. [2008]: Polski rynek żywności i napojów. Przemysł Spożywczy nr 8, ss.26-30.

Wierzejski T., Gornowicz W. [2008]: Internacjonalizacja sektora rolno-spożywczego. Przemysł Spożywczy nr 12, ss.14-18.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.