Wartość dodana na wybranych gałęziach polskiego rynku żywnościowego

Main Article Content

Marcin Krawczak


Słowa kluczowe : wartość dodana, przemysł spożywczy, łańcuch marketingowy żywności, rachunek zysków i strat
Abstrakt
Pojęcie wartości dodanej nie jest jednolite. W literaturze można znaleźć kilka odmiennych od siebie definicji. Część z nich zostały przedstawione w niniejszym artykule artykułu wraz z różnymi metodami jej obliczania. Analizie poddano dynamikę wartości dodanej, gdzie stwierdzono, że z badanych gałęzi przemysłu spożywczego najlepiej rozwija się „Produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego”. Następnie określono udział wartości dodanej w wielkości sprzedaży, udział poszczególnych składników w samej wartości dodanej oraz obliczono i zinterpretowano współczynniki zmienności tych składników. Ponadto zbadano wydajność w wytwarzaniu wartości dodanej na jednego pracownika, gdzie nie tylko najlepszą wydajnością, ale także najszybciej poprawiającą się wydajnością w analizowanym okresie stwierdzono w gałęzi przemysłu „Wytwarzanie produktów przemiału zbóż”.

Article Details

Jak cytować
Krawczak, M. (2018). Wartość dodana na wybranych gałęziach polskiego rynku żywnościowego. Zeszyty Naukowe SGGW W Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 18(3), 187–195. https://doi.org/10.22630/PRS.2018.18.3.77
Bibliografia

David, T. (1985). Handbook of Management Accounting, London. Pitman Publishing Limited.

Evraret, S., Riahi Belkaoui, A. (1988). Usefulness of value added Reporting, A review and synthesis of the literature. Managerial Finance 24(11), 1-15. (Crossref)

Główczyk, J. (2000). Uniwersalny słownik ekonomiczny (Universal economic dictionary). Fundacja Innowacja, Warszawa.

Hamulczuk, M. (red.) (2015). Struktury rynku i kierunki ich zmian w łańcuchu marketingowym żywności w Polsce i na świecie (Market structures and directions of their changes in the food marketing chain in Poland and in the world), IERiGŻ-PIB, Warszawa.

Jarzębiowski, S., Klepacki, B. (2013). Łańcuchy dostaw w gospodarce żywnościowej (Supply Chain in Food Industry). ZN SGGW Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 103, 107-117

Lorenc, S. (2016). Metodologie raportowania wartości dodanej dla interesariuszy (Methodologies of Reporting of Value Added to Stakeholders). Organizacja i Zarządzanie: Kwartalnik Naukowy, 2(34), 127-141.

Morley, M.F. (1979). The Value Added Statement in Britain. The Accounting Review, 54(3), 618-629.

Picur, R.D. (2007). The effects of accounting knowledge on the omission of value added information in wealth measurement and distribution decisions. Review of Accounting and Finance, 6(1), 15-23. (Crossref)

Sielska, A., Kuszewski, T., Pawłowska, A., Bocian, M. (2015). Wpływ polityki rolnej na kształtowanie się wartości dodanej (The impact of agricultural policy on the development of added value), IERiGŻ-PIB, Warszawa.

Sizer, J. (1979). An Insight into Management Accounting, London: Pitman Publishing Limited.

Urban R. (2002). Wartość dodana i marże w przetwórstwie głównych produktów rolnych (Value added and margins in the processing of major agricultural products), IERiGŻ Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.