Konsumenci wobec bezpiecznych rozwiązań w zakresie produkcji żywności

Main Article Content

Wiesława Kuźniar
Marta Kawa
Piotr Kuźniar


Słowa kluczowe : ekologizacja konsumpcji, produkty tradycyjne, przetwarzanie i utrwalanie żywności
Abstrakt
Postępujący proces ekologizacji konsumpcji sprawia, że konsumenci są coraz bardziej uwrażliwieni na jakość zakupywanej żywności. Ich wysokie wymagania spełniają produkty tradycyjne, których wysoka jakość wynika ze specjalnego składu i sposobu wytwarzania. Celem artykułu jest określenie opinii konsumentów wobec bezpiecznych rozwiązań w zakresie produkcji żywności. Na tle krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu odnoszącej się do preferencji zakupowych konsumentów na rynku żywności, dokonano identyfikacji czynników decydujących o wyborze produktów oraz zweryfikowano w jakim stopniu na wybór ten wpływają metody przetwarzania i utrwalania żywności. W artykule wykorzystano wyniki badań ankietowych wśród 272 mieszkańców Podkarpacia. Badania wykazały, że konsumenci posiadają niewielką wiedzę na temat metod przetwarzania i utrwalania żywności. Wraz ze wzrostem wykształcenia zauważa się jednak preferowanie w procesie zakupowym jakościowych cech produktu.

Article Details

Jak cytować
Kuźniar, W., Kawa, M., & Kuźniar, P. (2016). Konsumenci wobec bezpiecznych rozwiązań w zakresie produkcji żywności. Zeszyty Naukowe SGGW W Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 16(3), 243–250. https://doi.org/10.22630/PRS.2016.16.3.79
Bibliografia

Babicz-Zielińska, E., Jeżewska-Zychowicz, M. (2015). Wpływ czynników środowiskowych na wybór i spożycie żywności. Handel Wewnętrzny, 2(355), 5-18.

Barcellos, M.D., Kügler, J.O., Grunert, K.G., Wezemael, L.V., Pérez-Cueto, F.J., Ueland, Q., Verbeke, W. (2010). European consumers' acceptance of beef processing technologies: A focus group study, Innovative Food Science and Emerging Technologies, 11, 721–732. (Crossref)

Bywalec, Cz. (2007). Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czapski, J. (2007). Wpływ procesów przetwórczych na właściwości antyoksydacyjne owoców i warzyw. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 11, 8-9.

Cardello, A.V., Schutz, H. G., Lesher, L.L. (2007). Consumer perceptions of foods processed by innovative and emerging technologies: A conjoint analytic study. Innovative Food Science and Emerging Technologies, 8, 73-83. (Crossref)

Deliza, R., Rosenthal, A, Abadio, F.B.D., Silva, C.H.O, Castillo, C. (2005). Application of high pressure technology in the fruit juice processing: benefits perceived by consumer, Journal of Food Engineering, 67, 241-246. (Crossref)

Górna, J. (2007). Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności. W: W. Łuczka-Bakuła (red.) Zarządzanie jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem wyrobów (s. 51-90) Poznań, Prodruk.

Grunert, K.G., Wills, J.M., Fernandez-Celemin, L. (2010). Nutrition knowledge, and use and understanding of nutrition information on food labels among consumers in the UK, Appetite, 55, 177–189. (Crossref)

Grzybowska-Brzezińska, M. (2010). Determinanty wyboru produktów żywnościowych, Marketing i Rynek, 3, 26-31.

Grzybowska-Brzezińska, M., Klepacka, J. (2015). Percepcja atrybutów produktu żywności tradycyjnej. Handel Wewnętrzny, 3(356), 80-89.

Guerrero, L., Guàrdia, M.D., Xicola, J., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Zakowska-Biemans, S. (2009). Consumer driven definition of traditional food products and innovation in traditional foods. A qualitative cross-cultural study. Appetite, 52 (2), 345-354. (Crossref)

Gutkowska, K., Kowalczuk, I., Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S. (2014). Innowacyjność konsumentów wobec produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego (na podstawie badań jakościowych). Marketing i Rynek, 8, 1075-1081.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. (2015). Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2013-2014, Warszawa.

Jeżewska-Zychowicz, M. (2014). Uwarunkowania akceptacji konsumenckiej innowacyjnych produktów żywnościowych. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 6(97), 5-17.

Kuźniar, P. (2015A). Wybrane nowoczesne techniki utrwalania żywności a postawy konsumentów. W: M. Gębarowski, A. Gierczak, B. Zatwarnicka-Madura (red.) Wielowymiarowość współczesnego marketingu, (s. 117-126), Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.

Kuźniar, P. (2015B). Innovative solutions in food processing- selected aspects. W: A. Cholewa-Wójcik, A. Kawecka (red.). Food Product Quality and Packaging. Current State and Challenges (s. 73-80). Celje: University of Maribor, Faculty of Logistics.

Lemanowicz, M. (2015). Świadomość konsumentów na temat substancji dodatkowych stosowanych na rynku żywności w Polsce. Marketing i Rynek, 8, 332-340.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2016). Lista produktów tradycyjnych według województw. Pobrane 20 kwietnia 2016 z: http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Listaproduktow-tradycyjnych.

Mróz, B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Oficyna Wydawnicza SGH Warszawa.

Ollberding, N.J. Wilk, R.L., Contento I. (2010). Food Label Use and its relation to dietary intake among US adults, Journal of the American Dietetic Association. 110(8), 1233- 1237. (Crossref)

Pilska, M., Jeżewska-Zychowicz, M. (2008). Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia. Wyd. SGGW.

Richards, T. J. (2011). The Economics of Organic Food System: Discussion. American Journal of Agricultural Economics, (94)2, 322-323. (Crossref)

Rastogi, N.K. (2010). Opportunities and challenges in nonthermal processing of foods. W: (red.) M.L. Passos, C.P. Ribeiro: Innovation in Food Engineering. New Techniques and Products (s. 3-58). Boca Raton: CRC Press. (Crossref)

Shepherd, R., Sparks, P. (1994). Modeling food choice. W: H.J.H. MacFie. D.M.H Thomson (red), Measurement of food preferences. London: Chapman&Hall. (Crossref)

Soliva-Fortuny, R., Balasa, A., Knorr, D., Martin-Belloso, O. (2009). Effect of pulsed electric fields on bioactive compounds in foods: a review. Trends in Food Science and Technology, 20, 544-556. (Crossref)

Żakowska-Biemans, S. (2009). Bezpieczeństwo żywności w opinii polskich konsumentów. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 42(3), 1000-1005.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.