Podażowe uwarunkowania funkcjonowania rolnictwa ekologicznego w świetle badań ankietowych

Main Article Content

Karol Kociszewski


Słowa kluczowe : rynek żywności ekologicznej, produkty ekologiczne, rolnictwo ekologiczne, zrównoważony rozwój obszarów wiejskich.
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych dwukrotnie w 2008 i 2009 roku wśród rolników prowadzących gospodarstwa ekologiczne na Dolnym Śląsku oraz w dziewięciu losowo wybranych województwach w innych regionach. Zidentyfikowano istotne czynniki stanowiące szanse rozwoju rolnictwa ekologicznego, takie jak opłacalność produkcji, rosnące możliwości sprzedaży, możliwość uzyskiwania dotacji UE i korzystne przewidywania rolników odnośnie przyszłych zmian popytu w Polsce. Po stronie barier zwrócono uwagę na wysokie koszty produkcji, trudności związane z biurokratycznymi procedurami administracyjnymi oraz niewystarczające możliwości dotarcia do konsumentów, wynikające ze słabo rozwiniętego systemu dystrybucji. Stwierdzono, że po stronie podaży istnieją korzystne perspektywy rozwoju rynku żywności ekologicznej, jednak należałoby usprawnić politykę wsparcia producentów poprzez podniesienie stawek dotacji, uproszczenie wymogów proceduralno-administracyjnych oraz stymulowanie rozwoju systemu dystrybucji

Article Details

Jak cytować
Kociszewski, K. (2010). Podażowe uwarunkowania funkcjonowania rolnictwa ekologicznego w świetle badań ankietowych. Zeszyty Naukowe SGGW W Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 10(1), 79–90. https://doi.org/10.22630/PRS.2010.10.1.9
Bibliografia

Łuczka-Bakuła W. [2007]: Rynek żywności ekologicznej. PWE, Warszawa, ss. 44-55.

Producenci ekologiczni w 2009 roku [2010]. IJHARS, Warszawa, ss.1-3.

Rolnictwo ekologiczne w Polsce, Raport 2007-2008 [2009]. IJHARS, Warszawa , ss. 21.

Organic market report 2010 [2010]. Soil association. [Tryb dostępu:] http://www.soilassociation.org/Businesses/Marketinformation/tabid/116/Default.aspx. [Data odczytu: maj 2010], ss. 8-11.

Stan rolnictwa ekologicznego w Polsce 2007-2008 [2009]. IJHARS, Warszawa, ss. 10-13.

Tyburski J., Żakowksa-Biemans S. [2007]: Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW, Warszawa, ss. 249.

Żakowska-Biemans S. [2007]: Obrót produktów rolnictwa ekologicznego. Sprzedaż bezpośrednia - elementy marketingu (oferta, struktura sprzedaży, charakterystyka rynków, oczekiwania konsumentów, organizacje producentów). [W:] Rolnictwo i przetwórstwo ekologiczne. Materiały szkoleniowe dla doradców i liderów opinii (uzupełnienie). CDR Brwinów, ss. 23-34.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.