Main Article Content
Article Details
Aertsens, J., Verbeke, W., Mondelaers, K., Van Huylenbroeck, G. (2009). Personal determinants of organic food consumption: a review. British Food Journal, 111(10), 1140-1167.
Aschemann-Witzel, J., Zielke, S. (2014). Income and price as a barrier to organic food choice,Proceedings of the 4th ISOFAR Scientific Conference. Building Organic Bridges, Organic World Congress 2014, Istanbul.
Beharielal, T., Thamaga-Chitja, J., Schmidt, S. (2022). Socioeconomic characteristics associated with farming practices, food safety and security in the production of fresh produce—a case study including small-scale farmers in KwaZulu-Natal (South Africa). Sustainability, 14(17), 10590.
Bryła P. (2016), Organic food consumption in Poland: Motives and barriers, Appetite, 105, 737-746.
Bryła, P. (2018). Organic food online shopping in Poland. British Food Journal, 120(5), 1015-1027.
Brzeziński, J., Stachowski, R. (1981). Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Carrión Bósquez, N.G., Arias-Bolzmann, L.G., Martínez Quiroz, A.K. (2023). The influence of price and availability on university millennials’ organic food product purchase intention. British Food Journal, 125(2), 536-550.
Chakrabarti, S. (2010). Factors influencing organic food purchase in India - expert survey insights. British Food Journal, 112(8), 902-915.
Chen, D., Jaenicke, E.C., Yan, J., Tian, K., Nayga, R.M. (2022). Price promotion of organic foods and consumer demand. Renewable Agriculture and Food Systems, 37(6), 618-623.
Ham, M., Pap, A., Bilandzic, K. (2016). Perceived barriers for buying organic food products. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 162.
Hansmann, R., Baur, I., Binder, C.R. (2020). Increasing organic food consumption: An integrating model of drivers and barriers. Journal of Cleaner Production, 275, 123058.
Hermaniuk, T. (2018). Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych. Handel Wewnętrzny, 2(373), 189-199.
Jensen, K.O.D, Denver, S., Zanoli, R. (2011). Actual and potential development of consumer demand on the organic food market in Europe. NJAS: Wageningen Journal of Life Sciences, 58(3-4), 79-84.
Krystallis, A., Chryssohoidis, G. (2005). Consumers' willingness to pay for organic food: Factors that affect it and variation per organic product type. British Food Journal, 107(5), 320-343.
Kułyk, P., Michałowska, M. (2018). Zachowania konsumentów na rynku żywności ekologicznej w świetle wyników badań empirycznych w województwie lubuskim. Handel Wewnętrzny, 2(373), 270-282.
Lampkin, N. (1990). Organic farming. Ipswich: Farming Press.
Larue, B., West, G., Gendron, C., Lambert, R. (2004). Consumer response to functional foods produced by conventional, organic, or genetic manipulation. Agribusiness, 20(2), 155-166.
Łuczka, W. (2016). Zrównoważona konsumpcja i uwarunkowania jej rozwoju. Handel Wewnętrzny, 6(365), 136 145.
Łuczka, W. (2019). Changes in the behavior of organic food consumers. Economics and Environment, 3(70), 140 153.
Łuczka, W., Kalinowski, S. (2020). Barriers to the development of organic farming: A Polish case study. Agriculture, 10(11), 536.
Nanjundeswaraswamy, T.S., Divakar, S. (2021). Determination of Sample Size and Sampling Methods in Applied Research. Proceedings on Engineering Sciences, 3(1), 25-32.
Nestorowicz, R. (2018), Asymetria wiedzy a rozwój rynku żywności ekologicznej w Polsce. Handel Wewnętrzny, 5(376), 212-224.
Nestorowicz, R., Pilarczyk, B., Jerzyk, E., Disterheft, A. (2016). Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Postawy etnocentryczne konsumentów (w ujęciu lokalnym) a szanse i bariery rozwoju rynku żywności ekologicznej”. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Nikolić, M. (2018). Specifics of Organic Food Markets’ Demand. Contemporary Agriculture, 67(1), 103-109.
Olsen, M.C., Slotegraaf, R.J., Chandukala, S.R. (2014). Green Claims and Message Frames: How Green New Products Change Brand Attitude. Journal of Marketing, 78(5), 119-137. https://doi.org/10.1509/jm.13.0387.
Padel, S., Foster, C. (2009). Exploring the gap between attitudes and behaviour, Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8), 606-625.
Prada, M., Garrido, M.V., Rodrigues, D. (2017). Lost in processing? Perceived healthfulness, taste and caloric content of whole and processed organic food. Appetite, 114, 175-186.
Regulation (EU) 2018/848 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2018 on organic production and labelling of organic products and repealing Council Regulation (EC) No 834/2007, PE/62/2017/REV/1, OJ L 150, 14.6.2018, 1-92.
Rutkowski, L. (2021). Podstawy i wsparcie działalności ekologicznej w gospodarstwie rolnym. Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Olsztynie. https://www.cdr.gov.pl/images/Radom/ ROLEKO/pliki/wsparcie-tekst.pdf.
Santos, M.I., Grácio, M., Silva, M.C., Pedroso, L., Lima, A. (2023). One health perspectives on food safety in minimally processed vegetables and fruits: From farm to fork. Microorganisms, 11(12), 2990.
Śmiglak-Krajewska, M., Wojciechowska-Solis, J. (2021). Consumer versus organic products in the COVID-19 pandemic: Opportunities and barriers to market development. Energies, 14(17), 5566.
Smoluk-Sikorska, J. (2021). Szanse i ograniczenia rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce. Difin.
Smoluk-Sikorska, J., Śmiglak-Krajewska, M., Rojík, S., Fulnečková, P.R. (2023). Prices of organic food—The gap between willingness to pay and price premiums in the organic food market in Poland. Agriculture, 14(1), 17.
Smoluk-Sikorska, J., Wojciechowska-Solis, J., Śmiglak-Krajewska, M., Malinowski, M. (2024). Rozwój rynku żywności ekologicznej a zachowania konsumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Sobczyk, M. (2007). Statystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tandon, A., Jabeen, F., Talwar, S., Sakashita, M., Dhir, A. (2021). Facilitators and inhibitors of organic food buying behavior. Food Quality and Preference, 88, 104077.
Torres-Ruiz, F.J., Vega-Zamora, M., Parras-Rosa, M. (2018). False barriers in the purchase of organic foods. The case of extra virgin olive oil in Spain. Sustainability, 10(2), 461.
Turhan, S. (2019). Sustainable consumption and organic farming: the case of Bursa Turkey. Fresenius Environmental Bulletin, 28(5), 3805-3810.
Van Bussel, L.M., Kuijsten, A., Mars, M., Van‘t Veer, P. (2022). Consumers’ perceptions on food-related sustainability: A systematic review. Journal of Cleaner Production, 341, 130904.
Vehapi, S. (2015). A study of the consumer motives which influence the purchase of organic food in Serbia. Economic Themes, 53(1), 102-118.
Vlahović, B., Puškarić, A., Šojić, S. (2015), Research into Agricultural Producers’ Motives for Engaging in Organic Production in the Republic of Serbia. Economic Insights – Trends and Challenges, 4(67) 31-39.
Willer, H., Trávníček, J., Schlatter, B. (Eds.) (2024). The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2024. Research Institute of Organic Agriculture FiBL, Frick, and IFOAM – Organics International, Bonn.
Jasiulewicz, A. (2012). Motywy i bariery zakupu i konsumpcji żywności ekologicznej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 14(5), 87-90.
Williams, P.R., Hammitt, J. (2001). Perceived risks of conventional and organic produce: pesticides, pathogens, and natural toxins. Risk Analysis, 21(2), 319-330.
Witek, L. (2017), Barriers to Green Products Purchase – from Polish Consumer Perspective, [in:] Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability 2017. Proceedings of the 5th International Conference in Prague, eds. L. Dvouletý Ondrej, J. Mísař, Prague, University of Economics, p. 1119–1128.
Wojciechowska-Solis, J., Śmiglak-Krajewska, M. (2023). Being a product consumer during the COVID-19 pandemic: Profile of the Polish consumer in the organic dairy market. British Food Journal, 125(7), 2350 2367.
Żakowska-Biemans, S. (2011). Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 56(4), 216-220.
Downloads
- Maryla Bieniek-Majka, Korzyści i bariery rozwoju gospodarstw opiekuńczych w Polsce , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 24 Nr 4 (2024)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
- Julia Wojciechowska-Solis, Andrzej Soroka, Kryteria zakupu żywności ekologicznej przez polskich konsumentów w odniesieniu do konsumpcji światowej , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 16 Nr 2 (2016)
- Joanna Smoluk-Sikorska, Distribution of Organic Food in Poland , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 17 Nr 4 (2017)
- Julia Wojciechowska-Solis, Andrzej Soroka, Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 17 Nr 2 (2017)
- Małgorzata Just, Magdalena Śmiglak-Krajewska, Pomiar zmienności cen na rynku ziarna roślin strączkowych uprawianych w Polsce oraz rynku śruty sojowej , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 13 Nr 1 (2013)
- Małgorzata Just, Magdalena Śmiglak-Krajewska, Extreme Price Risk on the Market of Soybean Meal , Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego: Tom 15 Nr 4 (2015)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.